DAGOBERT DUCK

Esmee – 19 jaar – tweedejaars studente Journalistiek in Utrecht – verdient als student zo nu en dan aan spullen van kringlopen door ze door te verkopen – houdt van veertjes en kleurtjes. 

ESMEE

Esmee komt vaak in kringlopen. Ze vind het gaaf dat alles al een keer gebruikt is en achter de spullen een geschiedenis zit. Esmee noemt zichzelf een echte gier. Ze vindt het relaxed dat alles zo goedkoop is en als ze een keer een tientje nodig heeft, kijkt ze wat ze kan kopen en weer verkopen.

Op Koninginnedag zijn er altijd markten met tweedehands spullen. Esmees oog viel op een kastje, maar om hem nou de hele dag mee te sjouwen was nog de vraag. “Als hij vijf euro is, dan neem ik hem. De verkoper zei: `2,50’, nou daar ga ik dan niet eens meer onder zitten. Ik heb er toen de hele dag mee gesjouwt.’’ Uiteindelijk heeft ze hem, ondanks dat ze hem zo mooi vond, toch doorverkocht voor veertig euro.

Een keer zat er een vlek op een tas die ik weg heb gewerkt met Photoshop.

Ook heeft ze een keer een naaidoos voor twee euro gekocht en doorverkocht voor 15 euro. Esmee vindt zichzelf commercieel. “Een keer zat er een vlek op een tas die ik weg heb gewerkt met Photoshop. Ook al was het echt geen grote vlek hoor!’’ Verder weet ze goed welke trefwoorden ze moet gebruiken om advertenties op Marktplaats vindbaar te maken.

1 esmee

ZO MOEDER ZO DOCHTER

                Als ik Esmees studentenkamer binnenstap, wijst ze enthousiast aan wat ze allemaal bij kringlopen heeft gescoord. “Mijn moeder heeft een keer aangespoeld hout gevonden wat ze zo mooi vond. Dat heeft ze toen maar aan deze lamp vastgemaakt.’’ De moeder van Esmee houdt er ook van om spullen mooi te maken en door te verkopen. Daarmee verdient ze lekker naast haar baan als apothekersassistente. Ze doet dat samen met haar broer. Zo heeft ze een keer een antieke secretaire gekocht rond de twintig tot vijftig euro en kreeg daar uiteindelijk 400 euro voor terug. De handelsgeest blijkt in de familie te zitten. “Ik heb de stap nog niet gezet om er genoeg mee te verdienen’’, vertelt Esmee. Als ze er meer tijd voor had, zou ze het vaker doen.

2 esmee 3 esmee

De favoriete kringloop van Esmee is Kraayenest Kringloop in Utrecht

Het nummer dat Esmee typeert:

